Scăderea numărului de elevi este o problemă care se acutizează de mulți ani în România și este alimentată de scăderea constantă a natalității. Problema a devenit subiect de dezbatere la nivel național, și a fost ridicată și la sesiunea ordinară a Adunării Generale a Asociației Comunelor din România, unde primarii au pus subiectul pe tapet.

Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, prezent la eveniment, a făcut o serie de precizări.

 

”În ultimii ani, din 2020 încoace, în realitatea numărul de elevi la clasă a tot scăzut. În acest moment, dacă vorbim de grupele de grădiniță sau clasele  de învățământ primar unde avem limita de 10 elevi, la fel ca în legea precedentă, noutatea este că putem scădea la 8. În realitatea, numărul minim la acest moment este 8. Asta dă o șansă în plus pentru un număr însemnat de comune sau școli mici de sat să supraviețuiască în continuare”, a arătat acesta.

”Nu numărul de elevi la clasă este fundamental sau de interes pentru dvs., ci numărul de elevi cu care putem să ținem o școală, o structură. La o școală nu există număr minim pentru funcționare și nici n-am intenționat să punem. Dar, pentru a exista o școală trebuie să existe măcar o formațiune de studiu. Dacă aceasta are 8 atunci școala poate funcționa cu 8 copii. Avem destule școli în țară care funcționează cu un număr foarte, foarte mic de copii. Întrebarea este până unde coborâm limita? Dvs. ați propus 5, n-am să mă pronunț dacă e mult sau puțin, dar vreau să țineți cont de următorul lucru: această limită va duce automat la aceeași limită și pentru clasele de învățământ simultan. Așa cum spunea și domnul prim-ministru, trebuie să ne gândim bine dacă ne dorim cu adevărat să avem o școală cu 5, 6, 7 copii în 3, 4 clase diferite și dacă asta înseamnă egalitate de șanse pentru copiii noștri și calitatea învățământului”, a adăugat secretarul de stat.

”Pentru a se modifica numărul minim trebuie inițiativă parlamentară. În acest moment, numărul de posturi cu care funcționează învățământul în România a crescut, în ultimii 3 ani, o creștere spectaculoasă, poate nu s-a văzut. Orice măsură pe care o luăm astăzi referitor la numărul de elevi ne costă posturi care implică buget, care anul acesta a crescut substanțial, ca niciodată în istoria recentă, cu toate acestea are și el o limită”, le-a mai explicat Sorin Ion primarilor.