• 30 ani, 7 legislaturi și același  instrument electoral de care politicienii se folosesc pentru a vinde  iluzii 
  • Decizia Guvernului de rezilia contractul de execuție a  proiectului de reabilitare și modernizare a DN 71 lasă județul Dâmbovița fără posibilitatea de dezvoltare reală pentru următorii cel puțin 15 ani! Dâmbovița nu are, la acest moment, niciun proiect major de infrastructură!
  • În România, s-au cheltuit mai mulți bani pe studii de fezabilitate decât pe execuția de drumuri!
  • Autoritățile județene, parlamentarii nu reușesc să miște lucrurile în direcția concretizării unor proiecte care să deschidă perspectiva de dezvoltare reală a Dâmboviței, în ciuda promisiunilor electorale pompoase, prioritizarea proiectelor fiind de fiecare dată motivate de schimbările politice guvernamentale! 

 

Cel mai important proiect de infrastructură rutieră al judeţului Dâmboviţa, sortit eșecului, din nou! 

La doar o lună de la alegerile parlamentare, când promisiunile triumfaliste legate de modernizarea și lărgirea la 4 benzi a DN 71 Baldana-Targoviste țineau prima pagină a agendei electorale liberale, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a  notificat Antreprenorul Asocierea SC Aqua Parc SRL – SC Mavgo Holding SRL – Hydrostroy AD – VDH AD (Vodstroi 98 AD) – SC BDU Maxi Construct SRL., în vederea rezilierii contractului “Modernizare DN71 Bâldana – Târgovişte – Sinaia, km. 0+000 – km. 44+130 lărgire la 4 benzi de circulaţie şi km. 51+041 – km. 109+905 drum la 2 benzi : Lot 1 (Sector 1) : Bâldana – Târgovişte km. 0+000 – km. 44+130 lărgire la 4 benzi de circulaţie“. Motivul deciziei rezilierii acestui contract este acela că antreprenorul nu a respectat termenul legal de 5 zile lucrătoare de la data semnării contractului de constituire a Garanţiei de Bună Execuţie aferentă Acordului Contractual. Astfel, CNAIR a decis executarea sumei de 6.300.000 lei aferentă Scrisorii de Garanţie de participare şi rezilierea contractului. De asemenea, CNAIR precizează că rezilierea efectivă intră în vigoare în 15 zile de la notificarea antreprenorului.

Subiectul a generat, ca de fiecare dată, reacții vehemente din partea opoziției. Decizia guvernului de a renunţa la proiectul de modernizare şi reabilitare a DN 71 Bâldana - Târgovişte, un proiect ajuns în faza semnării contractului de proiectare şi execuţie deschide o nouă perioadă de discuții, lamentări politice, nu, însă, și perspectiva de a vedea finalizat un astfel de proiect care pare că se transformă într-o interminabilă temă electorală.

După ce social-democrații au avertizat că  judeţul Dâmboviţa riscă pierderea sumei de peste 120 de milioane de euro, pentru că acest proiect avea finanţarea europeană deja asigurată, coordonatorul Pro România Dâmbovița, Adrian Țuțuianu a vorbit miercuri, într-o conferință de presă, de consecințele deciziei guvernamentale și de viitorul sumbru al proiectului.

  • "Vreau să fac un apel, de la Târgovişte, direct către ministrului Transporturilor să nu confunde drumul judeţean expres cu DN 71 Băldana – Târgovişte, pentru că nu are nicio legătură una cu alta. Dacă tot vrea să scoată la licitaţie DN71 vreau să-l scoată pe tot, de la Băldana la Sinaia, drum complet, şi să nu-l mai spargă pe loturi pentru că dezvoltarea judeţului Dâmboviţa nu se opreşte la Târgovişte, ci continuă până în zona montană, în Staţiunea Turistică Moroieni - Padina – Peştera. Astăzi (n.n. ieri) voi avea o discuţie cu ministrul Transporturilor. L-am sunat şi i-am solicitat o întrevedere, să asculte şi părerea autorităţilor locale. Îi voi vorbi despre necesitatea continuării acestui drum naţional DN 71, iar noi cei din CJD să continuăm cu Drumul Expres Târgovişte – Tărtăşeşti. Primul pas l-am făcut la sfârşitul anului trecut când am adoptat o hotărâre de CJD şi am cerut un acord de parteneriat între CJD şi Ministerul Transporturilor, prin CNAIR, să ne asociem pentru centurile ocolitoare ale centrelor urbane (...). Ideea de bază este aceea de a urca pe SICAP la licitaţie proiectare şi execuţie acest DN 71 care are trei condiţii foarte clare. În primul rând este singurul drum din România care are finanţarea asigurată, are cel mai mare punctaj pe POIM –ul de Transporturi şi are finanţarea asigurată din bani europeni... Se vor pierde 120 de milioane de euro. În al doilea rând este un drum matur care are toate exproprierile făcute, studiul de fezabilitate şi toţi indicatorii tehnici economici aprobaţi....”, declara, marți, 19 ianuarie, preşedintele CJD, Corneliu Ştefan.
  • "S-a forțat denunțarea acestui contract, existau mecanisme legale prin care să poată fi continuată discuția între părțile contractante și nu era o mare dificultate pentru această asociere să rezolve problema garanției de bună execuție", a precizat Țuțuianu.

"Pentru mine, este surprinzătoare această decizie, după cum este surprinzătoare și opinia ministrului Transporturilor, Cătălin Drulă de la USR, că ar fi necesară o soluție nouă, modernă, nemaivăzută, nemaipomenită a construcției unui drum expres în afara localităților. Evident că era ideală o asemenea soluție, dar noi suntem în situația în care, din 2012, când eram eu la CJD, s-a pornit un proiect de reabilitare și modernizare prin extindere la 4 benzi a DN 71. S-au cheltuit bani foarte mulți, nu mai țin minte exact cifra, dar, în orice caz, peste 10 milioane de lei pentru realizarea Studiului de Fezabilitate (SF), au avut loc zeci de întâlniri cu autoritățile administrației locale etc. pentru a stabili condițiile în care se poate realiza acest proiect. Este varianta cea mai ieftină. Dacă nu se găsește o soluție rapid, probabil că, în următorii 4, 5 ani, vom ajunge să facem și mai mult până la București pentru că drumul este extrem de aglomerat. "

Țuțuianu atrage atenția  că realizarea Drumului expres de care vorbește ministrul Transporturilor înseamnă amânarea unei soluții pentru următorii 15 ani!

"Ca om care a lucrat cu astfel de proiecte, vă spun că 15 ani nu este deloc o exagerare în primul rând, pentru că e nevoie să identifici traseul viitorului drum expres, proprietarii de terenuri și să derulezi procedurile de expropriere publică și să plătești contravaloarea acestor terenuri și apoi, realizarea studiului de fezabilitate, proiectul tehnic și execuția lucrării. Este evident că nu se vor folosi bani europeni din actualul exercițiu financiar pentru că vor fi cheltuiți. Teoretic se va face pe exercițiul financiar următor care începe în 2023, ar mai devreme de 2025 nu vor fi alocări.  Decizia luată de Ministerul Transporturilor urmărește favorizarea altor proiecte din țară. Sunt bani mutați într-o altă direcție, probabil, unde există un interes politic. Deci, cei 15 ani trebuie calculați din 2025 pentru a avea o imagine reală a impactului acestei decizii".

Costurile la care se va realiza acest proiect vor fi cu mult mai mari decât ceea ce înseamnă realizarea DBN 71 prin lărgirea la 4 benzi, mai spune liderul Pro România. 

El condamnă tăcerea pe acest subiect amplu a conducerii PNL Dâmbovița, care anunța cu mare tam-tam, în campania electorală de anul trecut pentru alegerile parlamentare, deblocarea proiectului.  

 

În opinia lui Țuțuianu, convocarea Consiliului Județean Dâmbovița care să adopte o hotărâre prin care să ceară Guvernului implementarea proiectului, prin reluarea licitației, pe actualul SF, ar fi un demers care ar putea salva situația.

"Dacă se mai întârzie un an de zile, SF-ul existent nu mai este valabil, trebuie refăcut, alți bani, altă distracție, din taxele și impozitele românilor. 

Era necesară o întâlnire cu toți parlamentarii de Dâmbovița din toate partidele și împreună să-și asume un demers de realizare a acestui obiectiv. Cred că toți parlamentarii de Dâmbovița, conducerea CJ trebuie să fie la ușa decidenților politici. Nu avem niciun proiect major de infrastructură în județ", a concluzionat acesta.