Criza provocată de noul coronavirus (COVID-19) a arătat că majoritatea covârșitoare a companiilor aeriene private nu au un viitor, doar câteva urmând să supraviețuiască în următorii ani. Mai mult, acestea vor ajunge să fie deținute de guverne, plata biletului de avion urmând să devină pentru populație o plată la fel de banală precum factura la gaze sau electricitate, spune Steen Jakobsen, chief investment officer în cadrul băncii daneze Saxo Bank.

Faptul că tu și cu mine putem călători cu avionul plătind chiar și 25-50 de euro arată că aceasta nu este o industrie care să ‘facă bani’. Este o industrie care va rămâne guvernelor. Cred că industria aeriană (n.red. privată) a murit în această criză și va deveni o utilitate publică în următorii ani. Vom plăti biletul de avion precum factura la gaze sau electricitate”, a răspuns Steen Jakobsen, unei întrebări adresată de wall-street.ro.

Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA) a tras un semnal de alarmă în timpul crizei COVID-19, avertizând că dacă măsurile de distanțare ar fi impuse în avioane, prin lăsarea unui loc liber între pasageri, acestea ar fi nevoite fie să scumpească puternic prețul biletelor, fie ar fi obligate să își anunțe falimentul.

Practic, măsurile de distanțare socială ar reduce factorul de încărcare la maximum 62%. Acesta este cu mult sub cel al limitei de profitabilitate a industriei, respectiv de 77%.“Avem nevoie de linii aeriene, sunt esențiale, au devenit o necesitate de infrastructură, dar ele cu greu fac bani. Emirates și companiile aeriene din Orientul Mijlociu spun că fac bani, dar sunt indirect subvenționate de guvernele din acele țări. În final, companiile aeriene vor fi deținute de guverne, companiile aeriene vor fi precum televiziunea națională care transmite meciurile echipei naționale – ceva necesar, accesibil oricui și plătit de toată lumea”, consideră economistul Saxo Bank.

sursa wall-street.ro