Senatul României a organizat marți, 11 februarie 2020, prima ediție a programului educațional ,,Senatul tinerilor”. Elevi din cinci licee din capitală au analizat și dezbătut inițiative legislative proprii pe tema ,,Bullying-ul în școli și mass-media” alături de senatori din comisiile parlamentare, respectiv: Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport (comisie raportoare) și Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, Comisia pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte și minorități, Comisia pentru cultură și media în calitate de comisii avizatoare. Obiectivele principale ale proiectului sunt familiarizarea elevilor cu modul de legiferare și interacțiunea directă între reprezentanții forului legislativ și tineri. În deschiderea evenimentului, prezidat de Titus Corlățean, vicepreședinte al Senatului, au fost prezenți Robert Cazanciuc, vicepreședinte al Senatului, Marian Pavel, secretar al Senatului, George Edward Dircă, secretar al Senatului, Ecaterina Andronescu, Lavinia Craioveanu și Liviu Pop, membri în Comisia pentru învățământ, tineret și sport, Radu Oprea, membru în Comisia pentru drepturile omului, egalitate de șanse, culte și minorități, Lucian Romașcanu, membru în Comisia pentru cultură și media și Izabela Chencian, secretarul general al Senatului. De asemenea, din partea Inspectoratului Școlar al Municipiului București a participat Larisa Gojnete, inspector școlar pentru educație permanentă.
,,E o șansă de a avea acces la structuri, proceduri, mecanisme și la infrastructura Parlamentului României, mai ales a Senatului. Este o șansă de a înțelege mai bine ce înseamnă instituția Parlamentului, este cea mai democratică instituție, este fundamentul oricărei democrații de tip occidental, de tip european”, a declarat Titus Corlățean în alocuțiunea de lansare a proiectului. Cu privire la tema aleasă, vicepreședintele Senatului a precizat: ,,În 2018 a fost depus un proiect legislativ pentru a adopta, pentru prima oară, în România definiția legală, juridică a fenomenului de bullying, consecințele care decurg și măsurile care trebuie adoptate. Este și obligația voastră să înțelegeți, ca viitori legiuitori, faptul că va trebui să combatem foarte serios prin politici publice, legislative, instituțional și prin atitudini individuale acest fenomen care poate avea consecințe pe termen lung și asupra victimei și asupra agresorului.”
Vicepreședintele Senatului, Robert Cazanciuc, i-a încurajat pe tineri să-și urmeze de fiecare dată visul în alegerile pe care le fac. ,,Sper să folosiți această mică experiență să vă ajute să vă urmați calea. Cel mai important lucru, cred, la această vârstă, este să știți pe ce drum să mergeți și atunci când ați hotărât să mergeți pe un anumit drum, mergeți cu toate forțele”.
Implicarea activă a tinerilor în astfel de proiecte educaționale se poate dovedi foarte utilă atât pentru viitorul lor cât și pentru viitorul societății, în ansamblu. ,,Sunt convinsă că pentru ei este o oportunitate, este o ocazie să aibă o mai bună înțelegere a lucrurilor pentru că asta duce, întotdeauna, la o dorință mai mare de implicare și avem nevoie să creștem tineri implicați care să-și dorească să schimbe atunci când este de schimbat, a precizat Larisa Gojnete, inspector școlar.
Elevii au dezbătut și votat în ședința plenului propuneri precum: cursuri pentru gestionarea situațiilor de bullying, măsuri pentru educarea împotriva bullying-ului în mediul online, măsuri pentru sancționarea tuturor formelor de discriminare precum și suplimentarea cabinetelor școlare cu voluntari de la facultățile de psihologie. Inițiativa privind modificarea Legii educației în sensul introducerii obligativității unor vizite periodice la cabinetul de psihologie al instituției de învățământ precum și propunerea legislativă referitoare la reglementarea metodelor de combatere a comportamentului de tip violență psihologică – bullying au fost adoptate cu o largă majoritate.
La finalul primei ediții a proiectului ,,Senatul Tinerilor” elevii și profesorii coordonatori au primit diplome de participare.
La prima ediție a ,,Senatului Tinerilor” au participat elevi de la Colegiul Național ,,Gheorghe Șincai”, Colegiul Național ,,Matei Basarab”, Colegiul Național ,,Grigore Moisil”, Colegiul Național ,,Mihai Viteazu” precum și Liceul Teoretic ,,Nicolae Iorga”.
Pentru desfășurarea activităților, elevii s-au împărțit în grupuri de câte 11 pentru fiecare comisie cu rol avizator, o echipă de 13 tineri a lucrat în cadrul Comisiei pentru învățământ pentru elaborarea rapoartelor fiecărei inițiative legislative iar cinci elevi (câte unul de la fiecare liceu) a avut rolul de reprezentant mass-media. Un număr de 6 propuneri ale elevilor au fost, ulterior, dezbătute și votate în ședința de plen.