Festivalul BABEL: ziua a cincea, între utopii, metamorfoze și întoarcerea la esențialul teatral

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Miercuri, 11 iunie, Festivalul Internațional al Artelor Spectacolului BABEL 2025 a continuat cu una dintre cele mai dense și provocatoare zile ale ediției, aducând în fața publicului o succesiune de evenimente care au traversat toate nuanțele teatrului contemporan: de la experiment performativ și workshopuri internaționale, până la proiecții de film, spectacole în aer liber și producții de referință.
Ziua a debutat, la ora 11:00, cu tradiționalele „Întâlniri BABEL”, organizate în Foaierul Sălii Sindicatelor, un spațiu al dialogului viu dintre creatori, public și invitații festivalului. În paralel, în Studioul „Hugo Wolff” al Teatrului „Tony Bulandra”, regizorul elvețian Dorian Rossel a coordonat workshopul „Living the Space / Playing Life”, o propunere de laborator teatral care a provocat participanții să își redescopere prezența scenică și relația cu spațiul, ca extensie a propriei corporalități.
De la ora 12:00, Foaierul Sălii Sindicatelor a găzduit unul dintre cele mai așteptate momente ale zilei: Masterclass-ul susținut de Eugenio Barba și Julia Varley, figuri emblematice ale teatrului mondial și membri fondatori ai Odin Teatret. Cele două personalități au oferit publicului o privire din interior asupra filosofiei teatrale pe care au construit-o timp de decenii, vorbind despre etica artistului, teatrul ca formă de cunoaștere și importanța ritualului scenic. A fost o întâlnire vibrantă, încărcată de mărturii personale, exemplificări practice și gândire profundă asupra actului artistic ca formă de viață.
După-amiaza a adus pe scena Sălii Studio „Mihai Dimiu” spectacolul „Utopia Now” – o coproducție a companiei Fast Forward din Serbia, semnată de Marko Grubić, Danilo Milovanović și Aleksa Jovčić. Inspirat de idei din „Minunata lume nouă” a lui Huxley și filtrat prin realitățile distorsionate ale contemporaneității, spectacolul a oferit o satiră lucidă și tulburătoare asupra unei societăți care, eliberată de capitalism și de muncă, ajunge să se prăbușească în golul unei fericiri programate și în superficialitatea mediului digital. O montare vibrantă, cu muzică live, elemente video și joc scenic polimorf, care a atras aplauze prelungite și reflecții post-spectacol în rândul tinerilor spectatori.
Seara a debutat cu două evenimente în paralel: de la ora 18:00, în Sala Mare, publicul a urmărit spectacolul „Hamlet Liber”, realizat de regizorul Mc Ranin după textul lui Shakespeare. Montarea Teatrului „Tony Bulandra” a oferit o lectură contemporană, intensă și vizuală, a celebrei tragedii, păstrând forța textului original, dar adaptând limbajul scenic pentru sensibilitățile actuale. În același timp, în Piața „Mihai Viteazul”, trupa Django Juggles din Italia a electrizat spațiul urban cu spectacolul stradal „Jump-In’ A-round”, o combinație de jonglerie, umor fizic și interacțiune directă cu publicul, oferind un moment de respiro și bucurie vizuală în inima orașului.
De la ora 19:00, în Cinema „Independența”, publicul a fost invitat la proiecția spectacolului-film „MAMIL” (Middle Aged Man in Lycra), în prezența actorului Mark Hadlow, invitat special din Noua Zeelandă. Povestea cu umor amar despre criza identitară a bărbatului de vârstă mijlocie a fost primită cu empatie și aplauze, mai ales datorită autenticității interpretării actorului principal.
Un alt moment de forță a fost spectacolul „Sahara Night”, prezentat la ora 20:00 în Piața „Mihai Viteazul”, care a explorat tematici precum marginalizarea, fragilitatea identității și vizibilitatea socială, folosind un limbaj corporal puternic și o scenografie esențializată, care a amplificat tensiunea dramatică.
Seara s-a încheiat la ora 21:00, în Sala Sindicatelor, cu un spectacol de excepție: „O zi obișnuită din viața dansatorului Gregor Samsa”, creație semnată de Eugenio Barba, Lorenzo Gleijeses și Julia Varley. Inspirat din Kafka și Artaud, spectacolul a transformat corpul dansatorului într-un teren al metamorfozei și al rezistenței, într-un decor auster, cu o coregrafie dureroasă și o coloană sonoră ritualică. Publicul a fost martorul unei experiențe teatrale rare, în care cuvintele aproape că au dispărut, lăsând loc mișcării, respirației și emoției brute. A fost, fără îndoială, unul dintre momentele de vârf ale ediției din acest an.
Ziua a cincea a Festivalului BABEL a demonstrat, încă o dată, forța teatrului de a pune întrebări incomode, de a reconstrui sensuri și de a aduce împreună comunități într-o celebrare lucidă și profundă a artei vii. Un arc între intimitate și spectacol, între idei și trăire, între realitate și fantezie.
Joi, 12 iunie
11:00
TTBT Foaier
Întâlnirile Babel
11:00
TTBT Studioul „Hugo Wolff”
Devising Devices
Scott Johnston
Workshop
12:00
TTBT Foaier
The Evolution of Korean Performing Arts. Spaces: An Aesthetic Participation and Communication.
JeungWoo Son
Conferință
12:00
TTBT Studioul „Hugo Wolff”
4:48 Psychosis – Unlocking Non-Narrative text
Scott Johnston
Workshop for actors
16:30
Sala Studio „Mihai Dimiu”
Henry V. Man and Monarch
după William Shakespeare
Dramaturgia și regia: Philip Parr și Brett Brown
Parrabbola Company, Marea Britanie
60 min., 12+
18:00
TTBT Sala Mare
Othello
după William Shakespeare
Dramaturgia și regia: Walter Matteini & Ina Broeckx
imPerfect Dancers Company, Belgia, Italia, Spania
70 min., 12+
18:00
Piața „Mihai Viteazul”
Marcos Masetti Rules
Argentina
45 min.
19:00
TTBT Cinema „Independența”
Blue Moon
Regia: Stefen Harris
proiecție în prezența actorului Mark Hadlow, Noua Zeelandă
85 min.
20:00
Piața „Mihai Viteazul”
Invitație
Performing Arts Studio Scotland, Edinburgh, Scoția
30 min., Happening
20:30
TTBT Sala Sindicatelor
Hamlet`s Clouds
Dramaturgia și regia: Eugenio Barba
Odin Teatret, Danemarca
70 min., 12+
21:30
Piața „Mihai Viteazul”
It’s Show Time!
Oțet Light and Fire, România,
45 min., spectacol cu foc și umor