Zi intensă la Festivalul BABEL: între memorie, dans, cinema și întâlnirea cu prezentul viu al teatrului contemporan

Ziua de 13 iunie, a fost, la Festivalul Internațional Babel, o călătorie complexă și emoționantă prin formele cele mai diverse ale artei performative: de la workshopuri pentru actori și conferințe despre spațiul teatral, la spectacole de dans contemporan, teatru vizual, performance urban și proiecții de film.
Dimineața a debutat la Teatrul „Tony Bulandra” cu „Întâlnirile Babel” și două ateliere coordonate de artistul scoțian Scott Johnston. „Devising Devices” și „4:48 Psychosis – Unlocking Non-Narrative Text” au provocat actorii să exploreze noi forme de expresie, în afara narațiunii clasice, într-un proces de lucru intens și profund personal.
Tot în cursul dimineții, publicul a avut ocazia să participe la două conferințe susținute de Jean-Guy Lecat, Ofițer al Artelor și Literelor, o voce emblematică a scenografiei mondiale și colaborator apropiat al lui Peter Brook. Lecat a vorbit despre drepturile de autor în artele performative, dar și despre moștenirea spațiului gol, într-un moment dedicat centenarului nașterii legendarului regizor.
După-amiaza a continuat cu o serie de evenimente artistice marcante. La Sala Studio „Mihai Dimiu”, artiștii japonezi Emi și Shinichi Hirai (usaginingen) au adus publicului un spectacol hibrid – „Black Kite – Reimagined 2025”, o combinație de sunet live, proiecție și imagine analogică, care a fascinat atât prin estetică, cât și prin rafinamentul tehnic.
Un punct important al zilei a fost spectacolul „Clipe de luciditate”, prezentat de Compania Microbis Sibiu la Sala Mare a Teatrului, sub semnătura regretatului coregraf Hugo Wolff și în regia lui Florian Oros. Un eveniment cu valoare memorială, construit ca un ritual scenic al memoriei și al rezistenței prin dans, dedicat atât lui Peter Brook, cât și lui Hugo Wolff – două figuri definitorii pentru teatrul european. Publicul a răspuns cu emoție profundă și cu o tăcere densă, care a umplut spațiul după finalul spectacolului.
În paralel, în spațiul public, Piața „Mihai Viteazul” a prins viață printr-un happening performativ susținut de Django Juggles (Italia) și Marcos Masetti (Argentina) – un moment de joacă, ritm și improvizație care a adunat zeci de spectatori în jurul artei de stradă, într-o atmosferă de sărbătoare urbană.
Seara a continuat cu proiecția filmului „Horia”, debutul regizoarei Ana-Maria Comănescu, prezentat la Cinema Independența. Un film de tip road-movie, cu adolescenți și întrebări esențiale despre libertate, alegeri și maturizare, care a fost primit cu aplauze și discuții vii la finalul proiecției.
Ziua s-a încheiat spectaculos, la ora 21:30, tot în Piața „Mihai Viteazul”, cu spectacolul vertical „Skyline”, susținut de compania italiană Il Posto – o coregrafie pe fațada unei clădiri, în care dansul s-a mutat în aer, iar publicul a privit către cer, într-un final de zi poetic și aerian.
13 iunie a fost, la Festivalul Babel, o zi a contrastelor echilibrate: între intimitatea teatrului miniatural și forța comunitară a performance-ului urban, între memoria celor care au fost și creația celor care vin. A fost o zi în care teatrul a devenit rugăciune, experiment, joc și adevăr.
Festivalul continuă – iar Babel își păstrează promisiunea de a fi un spațiu viu, în care toate limbile artei se pot înțelege fără traducere.