Președintele interimar al Senatului, parlamentarul de Dâmboviţa, Titus Corlăţean, a condus marţi, 24 martie, prima şedinţă a Biroului Permanent în sistem online, de la distanță, din cauza pandemiei de COVID-19.
Parlamentarul dâmbovițean a explicat că s-a aflat în sala Biroului Permanent al Senatului, iar ceilalți membri, vicepreședinți, secretarii, chestorii și membrii Comitetului Liderilor politice din Senat, s-au aflat la distanță, logați online.
O nouă ședință online a Senatului va avea loc mâine, joi, 26 martie.
Procedura privind desfăşurarea şedinţei online a Senatului, de joi, în care se va dezbate şi adopta proiectul de hotărâre privind modificarea regulamentului forului legislativ prevede că fiecare senator va fi apelat telefonic de funcţionari publici parlamentari desemnaţi şi îşi va exercita dreptul la vot prin apel nominal.
În vederea exercitării votului asupra proiectului de hotărâre privind completarea şi modificarea Regulamentului Senatului, unul din secretarii de şedinţă va efectua apelul nominal al tuturor senatorilor, în ordine alfabetică. Fiecare senator va fi apelat telefonic de către funcţionarii publici parlamentari desemnaţi pe numărul de telefon comunicat. (...) Secretarul Senatului va pronunţa numele senatorului care va exercita votul prin apel nominal. În acest moment, senatorul va intra în conexiune directă cu sala de plen şi îşi va spune numele şi prenumele, precum şi opţiunea de vot.
La finalul apelului nominal vor fi reapelaţi senatorii care nu au răspuns la primul apel. Senatorul care nu va răspunde la apelurile telefonice va fi considerat absent.
Rezultatul votului va fi anunţat de preşedintele de şedinţă după numărarea voturilor de către secretarul de şedinţă, care efectuează apelul nominal.
Senatorii pot interveni la lucrările plenului prin intermediul unui mesaj la un număr de telefon în care vor indica motivul solicitării de înscriere la cuvânt.
Şedinţa Senatului se va desfăşura online şi va fi transmisă pe pagina de internet a instituţiei. Preşedintele de şedinţă, asistat de doi secretari ai Senatului, va deschide lucrările. La dezbateri va lua cuvântul câte un reprezentant al fiecărui grup parlamentar, în ordinea mărimii grupurilor, în limita a două minute. Preşedintele de şedinţă va dispune efectuarea unui apel telefonic prin intermediul căruia senatorul îşi va susţine intervenţia.
Regulamentul Senatului va fi modificat, astfel încât, în situaţii excepţionale, şedinţele comisiilor, plenului, Comitetului liderilor grupurilor parlamentare şi Biroului permanent să se poată desfăşura online.
"În situaţii excepţionale constatate de către autorităţile abilitate precum epidemiile, pandemiile, fenomenele naturale extreme, cutremure, acte de terorism şi alte situaţii care fac imposibilă prezenţa parlamentarilor la sediul Senatului, şedinţele Biroului permanent, Comitetului liderilor grupurilor parlamentare, comisiilor permanente, precum şi ale plenului se vor desfăşura prin mijloace electronice. (...) Rezultatul votului va fi consemnat de către secretarul general al Senatului şi transmis de îndată senatorilor care au participat la vot", se arată în proiectul de modificare a Regulamentului Senatului.
Decizia declarării unei astfel de situaţii excepţionale îi revine Biroului permanent al Senatului, după consultarea Comitetului liderilor grupurilor parlamentare.
Potrivit aceluiaşi proiect, postat pe site-ul Senatului, "în situaţii excepţionale procedura legislativă aplicabilă proiectelor de legi sau propuneri legislative înscrise pe ordinea de zi este următoarea: preşedintele de şedinţă anunţă titlul iniţiativei legislative supusă dezbaterii în cadrul dezbaterilor generale; poate lua cuvântul câte un singur reprezentant al fiecărui grup parlamentar pentru maximum două minute, reprezentantul senatorilor neafiliaţi poate interveni pentru maximum un minut".
Preşedintele interimar al Senatului, Titus Corlăţean, va conduce reuniunea din sala de plen, unde va fi asistat de secretarii de şedinţă, George Dircă şi Marian Pavel, iar ceilalţi parlamentari vor lucra de la distanţă.
Corlăţean a precizat că Senatul a cerut, pentru proiectele legislative legate de starea de urgenţă, avize de la Consiliul Legislativ, Guvern, Consiliul Economic şi Social.
"Lunea viitoare vom avea, probabil, Birou permanent şi vom repartiza aceste proiecte, cu un termen scurt, către comisiile parlamentare pentru adoptarea rapoartelor şi avizelor pentru ca, de asemenea, într-un termen scurt să le putem discuta în plenul Senatului", a afirmat marţi, pentru AGERPRES, Titus Corlăţean.