Interviu acordat în exclusivitate pentru db24news.ro de  vicepreședintele Senatului, Titus Corlățean, președinte executiv PSD Dâmbovița, fost ministru de Externe și al Justiției, diplomat de carieră

Partea a II-a 

 

Rep: Ați vorbit foarte apăsat despre blocajul din Senat din ultima perioadă.  Care este situația și vă rog să  punctați câteva dintre legile care n-au putut fi votate.

T.C.: Senatul României a fost blocat de o lună de zile, nu mai legiferează, pentru că domnii și doamnele de la PNL, USR, dar și  UDMR-iștii am văzut că s-au alăturat, au blocat din rațiuni politice. Săptămâna aceasta, luni și marți, am trăit noi episoade de chiul de la muncă din partea senatorilor PNL-USR. Și de această dată UDMR a pus umărul. Ori, noi avem legi importante de adoptat acum  în pandemie. Aveam inclusiv un acord internațional de finanțare care să susțină programe de sănătate în perioada de pandemie, de achiziții de aparatură medicală. Erau niște legi care vizau copiii și situația din școli legate de bullying și, dacă reușeam să dăm votul final în Senat, puteam să intrăm pe o axă de finanțare europeană pentru a finanța proiecte care să limiteze fenomenul de bullying care a căpătat niște dimensiuni foarte serioase în școlile din România, acest fenomen de agresiune, de intimidare din partea unor copii împotriva altora. Sunt multe lucruri pe care n-am putut să le adoptăm pentru că USR-iștii și PNL-iștii au dorit să facă jocuri politice, n-au venit la muncă pe banii contribuabililor. Boicotul, a se citi "fuga de muncă" ,  a blocat legiferarea a 56 de proiecte de lege importante, în primul rând dublarea  alocațiilor de copil, dar și "Fără Penali". Ca de obicei, PNL și USR și-au protejat în mod duplicitar "penalii" de pe listele lor parlamentare.

Rep: Sunteți liderul politic social-democrat poate cel mai vocal și mai acid la adresa președintelui Klaus Iohannis. Zilel trecute i-ați cerut pe un ton imperativ să promulge legea care permite redeschiderea piețelor. Credeți că o va face în curând?

  • "Încă mai sper în minuni și mă rog ca Domnul să lumineze această persoană care conduce România să facă fapte bune pentru români, nu pentru propriul partid PNL"

T.C.: Cei care mă cunosc mă știu și ca profil moral, și ca identitate creștină asumată într-o societate care este tot mai secularizată, că nu recurg la atacuri la persoană, nu-mi plac chestiunile acestea, organic nu sunt de acord. Dar, critica mea este meritată și când este aspră și acidă, cum spuneți dvs., cu argumente întotdeauna. Critica mea la adresa președintelui Iohannis s-a bazat întotdeauna pe lucruri foarte concrete și la adresa guvernanților PNL. și atunci unde lucrurile au fost foarte dureroase pentru societate și critica mea a fost foarte dură și chestiunea cu piețele face parte dintre ele. Noi am votat în Parlament legea prin care stabilim în articolul II obligativitatea menținerii piețelor și a târgurilor deschise pe toată perioada de stare de alertă. Această lege stă de aproape 10 zile pe masa președintelui Iohannis pentru promulgare. Termenul este de 20 de zile, el expiră de 1 Decembrie, deci de ziua națională a României cel târziu președintele trebuie să ia o decizie și să spună- sunt cu românii și promulg această lege și ea intră în vigoare și atunci obligăm guvernul să redeschidă piețele organizate în interior sau va spune, cum a făcut-o acum o săptămână, că măsura guvernului este justificată, adică este împotriva intereselor producătorilor români, fermierilor și ale cumpărătorilor.

Eu i-am cerut președintelui să promulge această lege, nu vreau să fac predicții. Încă mai sper în minuni și mă rog ca Domnul să lumineze această persoană care conduce România să facă fapte bune pentru români, nu pentru propriul partid PNL, nu pentru interesele sale de putere. Întotdeauna e loc de minuni, chiar dacă președintele Iohannis n-a făcut gesturi corecte în ultima perioadă. Nu a făcut nici atunci când vorbeam de anumite legi cum a fost cea pe care am inițiat-o care viza o simbolistică națională foarte importantă, legea Zilei Tratatului de la Trianon care este foarte importantă pentru națiunea română. În 4 iunie 1920, a fost recunoscută, printr-un tratat de pace, și România era în grupul țărilor învingătoare în Primul Război Mondial care au încheiat acel tratat cu Ungaria, și prin acel tratat de pace a fost asigurată recunoașterea internațională a unirii Transilvaniei cu România. Fără acea recunoaștere, decizia românilor de la Alba Iulia rămâne între noi, românii, fără recunoaștere internațională. Lumea trebuie să știe că sunt anumite lucruri de simbolistică națională fundamentale care trebuie marcate cum se cuvine printr-o lege. În ziua de 4 iunie, ar trebui să depunem niște coroane de flori la monumentele dedicate soldaților căzuți în Primul Război Mondial. Dâmbovița este plină în toate comunele de troițe, de cruci, de monumente, de coloane pe care scrie numele fiilor satului. Mergeți în tot sudul țării, în Țara Românească, mergeți în Moldova, mai puțin în Transilvania pentru că era în Imperiu atunci, și veți vedea numele fiilor satului, aproape 1 milion de soldați, ofițeri, subofițeri români care au căzut în Primul Război Mondial și care au permis și gestul reîntregirii de la 1 decembrie 1918, dar au dat posibilitatea și zilei de 4 iunie 1920. Faptul că președintele Iohannis a refuzat cu obstinație, cu încăpățânare, să promulge această lege... până la urmă Parlamentul l-a obligat să o facă și a trebuit să trec peste foarte multe obstacole. Este foarte greu să înțelegi de ce un președinte al acestei țări are această atitudine antiromânească și împotriva propriilor cetățeni, inclusiv acum, în pandemie. Nu rămâne decât ca oamenii, sper, cât mai bine informați, să ia decizia cea mai bună la 6 decembrie și să aleagă corect pentru interesul lor și al țării.

Rep: Dacă tot ați sesizat atât de multe derapaje grave ale președintelui, credeți că au fost suficiente și pentru a se proceda la suspendarea sa?

T.C.: Vorbesc acum ca și constituționalist... pentru suspendarea unui președinte este nevoie de motive de încălcare a Constituției de gravitate importantă care să fie constatate și de Curtea Constituțională, e nevoie de un aviz prealabil, și confirmate printr-un vot al Parlamentului. Dacă ar fi, stricto sensu, să listăm așa, există un număr clar de încălcări ale Constituției de către  președintele României, unele dintre ele constatate deja în decizii ale CCR. Deci, ele există aceste motive. Acum, discuția este de oportunitate politică și de realism politic privind obținerea unui vot sau nu în Parlament, dacă poți obține o majoritate sau nu pentru așa ceva, după cum știm bine că, potrivit Constituției, dacă un vot al Parlamentului îl suspendă pe președinte, în 30 de zile maximum, se organizează un referendum de demitere. Și aici e o problemă de oportunitate, dacă vor fi îndeajuns de mulți români care să vină la vot în primul rând și să-l demită. Lucrurile acestea sunt ipotetice în clipa de față, eu spun că sunt suficiente motive de încălcare a Constituției de o manieră extrem de clară, încă o dată, unele dintre ele constatate de decizii ale Curții Constituționale, dar momentul acesta politic de criză și de pandemie în mod clar fac inoportună o astfel de discuție și o astfel de soluție. Vom vedea ce vor decide românii în 6 decembrie, pentru că o bună guvernare se face, în primul rând, de către un guvern. Nu președintele guvernează și românii trebuie să înțeleagă acest lucru. Președintele, însă, poate să ajute foarte mult sau poate să pună obstacole foarte serioase și poate să ajute la unitatea, coeziunea societății, sau dimpotrivă, să dezbine, să incite la fractură în societate, ceea ce face acest președinte Iohannis în mod profund greșit.

 Rep: Dar, PSD a sugerat cumva că președintele conduce, în fapt, guvernul său...

T.C.: Datorită faptului că are un partid aservit PNL-ul și un lider  sau lideri aserviți ai PNL care execută ceea ce președintele ordonă, președintele și-a asumat în fapt guvernarea, el conduce uneori ședințe de guvern, alteori, minicabinete de miniștri se mută la Cotroceni...deci, președintele este, de fapt, principalul responsabil, în ultimă instanță de guvernarea proastă și proasta gestiune pe care Executivul PNL o realizează astăzi în pandemie și în criză economică. Deja criza se simte și sunt efecte, iar lumea trebuie să înțeleagă că principalul responsabil al crizei actuale și al proastei gestiuni este președintele României în egală măsură sau chiar mai mult decât premierul Orban.

 

Rep: Asistăm la un adevărat concurs de programe de guvernare, care mai de care mai atractive. Toate partidele vin cu oferte și susțin că ai soluțiile miraculoase ale ieșirii din criza sanitară, economică și socială pe care o traversăm. Cu ce este mai bun programul pe care îl propune PSD?

T.C:E un fenomen politic normal faptul că partidele care sunt într-o competiție politică electorală își prezintă oferta, viziunea și e firesc, face parte din  democrație faptul că fiecare încearcă  să-și prezinte așa mai atractiv, mai carismatic programul politic. Pentru PSD, lucrurile nu s-au schimbat față de modul în care am  gândit programe de guvernare realiste, care pot fi puse în practică pentru relansare economică și pentru creșterea veniturilor. Noi am fost, în cel puțin două situații, în timp, în ultimele două decenii când am preluat guvernarea după crize majore, căderi economice. Vă aduc aminte, după guvernarea CDR, a fost o situație foarte proastă și am preluat guvernarea, am relansat economia României. În 2000, spre 2001 când PSD  câștigat alegerile cu Adrian Năstase, a urmat o perioadă de muncă uriașă, eu eram consilier de politică externă al premierului Adrian Năstase, am muncit direct la integrarea în NATO și în UE, iar când s-a încheiat guvernarea, rezultatele au fost integrare în NATO realizată, integrare în Uniunea Europeană finalizarea negocierilor și parafarea protocolului de aderare în decembrie 2004 de către Vasile Pușcaș, negociatorul șef, creștere economică de 8,3% din Produsul Intern Brut record, eliminarea vizelor, creșteri de venituri și  investiții străine în România. A fost un bilanț excepțional la acel moment. A urmat perioada guvernării lui Traian Băsescu cu Alianța D.A. care, în final, s-a prăbușit și apoi o criză economică în 2009, 2010, 2011 foarte dură, foarte gravă care a afectat România. În 2012, când am intrat la guvernare în formula USL, am fost ministru în 2,3 guverne succesive ale PSD cu PNL  conduse de Victor Ponta și știu foarte bine cum am reîntregit salariile tăiate cu 25% de guvernări de dreapta, am reîntregit pensii, am crescut economia și am dat speranțe din nou României. Deci, noi știm să facem lucrurile acestea, avem capacitatea. Programul de guvernare la care am lucrat pe capitole economice, fiscalitate, social, educație, sănătate, agricultură, tineret, politică externă, securitate națională, apărare și justiție sunt făcute de profesioniști în partid și sunt soluții realiste și acest lucru e foarte important. trebuie să fie soluții realiste, predictibile din punct de vedere al finanțării să permită relansarea economică, să permită protejarea și locurile de muncă greu afectate în clipa de fașă, 1,6 milioane de contracte de muncă ce au încetat în această perioadă de pandemie, cu o guvernare proastă PNL. Vorbim de relansare veniturilor, a pensiilor, soluții pentru sănătate, educație, le regăsim în programul nostru. Sunt lucruri la care eu țin foarte mult în programul acesta de guvernare.

Rep: Dar sunt priorități strategice pe care le regăsim și în ofertele celorlalte formațiuni politice...

T.C: Da, diferența este legată de faptul că noi am demonstrat în practică, în guvernări anterioare, că putem și am reușit lucruri foarte concrete, apreciate de oameni și că avem soluții, avem echipele și gândirea pentru cei mulți: pentru mediul economic ce trebuie stimulat, pentru că, dacă nu-ți merge economia, nu ai resurse și nu poți lucra pe dimensiunea socială, dar cu sensibilitatea socială pe care cei de dreapta nu o au. Nu poți să ataci un sector de 5, 5 milioane de pensionari din România, să-și bați joc de ei la modul în care guvernanții PNL au făcut-o, nu poți să negi drepturile egale ale oricărui copil nou născut de a beneficia de dublarea alocației câtă vreme Parlamentul a votat o lege și a intrat în vigoare. Deci, această sensibilitate socială nu o au cei de dreapta și neomarxiștii de la USR, am văzut cu ce idei au venit, absolut îngrozitor. Vă dau un singur exemplu, sunt foarte mulțumit de faptul că PSD-ul propune în programul de guvernare să ne uităm la un segment din societate numit copii instituționalizați, cei care sunt abandonați de părinți, sau cei cărora părinții le-au dispărut, au murit în accidente etc. Copiii instituționalizați care, în mod firesc, după o anumită vârstă, nu au o șansă, nu au o oportunitate. Noi introducem un sistem de bursă socială care  să le permită să meargă efectiv la școală, o bursă de 1000 de lei la care se poate adăuga o bursă de merit sau de performanță extraordinară. Atunci când un copil provine dintr-un mediu instituționalizat și performează poate avea ulterior acces la studii superioare. Statul trebuie să facă niște lucruri. Nu este un stat asistențialist, ci unul dinamic social, care se implică și acest sistem de burse țintit pe o anumită categorie de copii foarte defavorizați e un lucru extraordinar. Sunt multe astfel de exemple în pachetul promovat ca proiect de guvernare de PSD. Sunt soluții pentru mediul economic, de fiscalitate, nu doar că nu vom mări taxe și impozite, le vom scădea pentru că noi am constatat și anterior că scăzând în Codul Fiscal, cel mai bun pe care l-a avut România,  adoptat după 2013-2014 de guvernul PSD,  a fost cel mai apreciat de mediul economic, de oamenii de afaceri și cei străini. Capitalul românesc trebuie susținut și noi venim și spunem, dacă nu punem biruri  exagerate pe oameni, vom vedea că o parte a economiei gri cum reapare la suprafață, vom vedea o creștere a veniturilor la buget, dacă ești corect și nu pui povara fiscală pe cetățeni, mai ales într-o perioadă de criză. :i atunci, dacă, de exemplu, vii și spui, tu firmă care angajezi oameni și îmi garantezi că ții doi ani locurile astea de muncă, noi venim cu un voucher de 100 000 de euro la firma respectivă  și susținem acest proces de reconversie profesională cu garantarea, însă, a păstrării locurilor de muncă. Un voucher de 100 000 de euro pentru o firmă este un lucru important și este o chestiune clară în programul de guvernare. Faptul că noi venim și spunem Guvernul PSD va finanța cu 2 000-2 500 de lei procese de reconversie profesională în sectoare afectate, procesul de pregătire a acestor segmente economice de forță de muncă face parte din strategia noastră. Faptul că spunem impozit 0 pe salariul minim împreună cu creșterea salariului minim pe o scară realistă, dar necesară, care vizează în principal salariații din companiile private e un lucru bun. Faptul că spunem că scădem impozitarea și la salariile mijlocii până în 6000, sub 6000  și la salariile mici îl ajută și pe angajator, că plătește mai puține impozite la stat și respiră mai bine, dar îl ajut și pe salariat pentru că și el câștigă mai muți bani. Genul acesta de soluții noi le avem în programul de guvernare și e un efort de a comunica public pentru ca oamenii să știe că avem soluții, avem și echipă, avem oameni pregătiți care să pună în practică aceste soluții de guvernare.

Rep: Legat de componenta de politică externă, la care dvs. ați lucrat personal, spuneți-mi ce aduce nou acest capitol?

T.C.: Aici, ca și în alte capitole de guvernare, pe care le regăsim ca și constante și, în politica externă sunt constante. Politica externă a unei țări nu o schimb, mai ales cea cu identitate europeană, euroatlantică, dar există lucruri care s-au schimbat în relațiile internaționale astăzi. Există o fluiditate, o impredictibilitate mai mare, iar în politica externă, predictibilitatea este element cheie. S-au schimbat lucrurile, se schimbă balanța de putere, se schimbă raporturi de forțe și atunci, pe de o parte, tu știi că ai câteva constante fundamentale, lucruri care nu se schimbă, asta înseamnă identitatea europeană, apartenența la UE și fructificarea mai bună a poziției tale la masa decidenților UE, ai identitate euroatlantică, faci parte din NATO, îți asiguri securitatea națională și asta înseamnă și securitatea investițiilor străine sau a capitalului românesc în propria țară și parteneriatul strategic cu Statele Unite. Lucrurile astea sunt împreună sunt constante și nu se schimbă. Ai proiectul special legat de Republica Moldova, noi îl vom relansa pentru că Iohannis și guvernarea de dreapta l-au abandonat, au uitat total de el, ca și Cioloș când a condus guvernul tehnocrat, la care se adaugă o serie de elemente pe care oricine dorește le regăsește în program. 

  • Distanțarea, separarea, pandemia au schimbat regulile de desfășurare a diplomației mondiale și cea multilaterală și cea bilaterală

Ceea ce se schimbă este capacitatea de a fi inovativi, de a fi mult mai nuanțați și mai flexibili în găsirea strategiilor de atingere a obiectivelor. Vă dau un singur exemplu. Diplomația de astăzi, și aici vorbim de modul în care îți atingi pe canalul diplomatic obiectivele, regulile s-au schimbat în bună măsură pentru că distanțarea, separarea, pandemia au schimbat regulile de desfășurare a diplomației mondiale și cea multilaterală și cea bilaterală. Vreau să știți, că deja de un an de zile sunt state vest europene, state occidentale care și-au dezvoltat diplomația digitală. Acest concept nici măcar u există în România sub guvernarea de dreapta. Sunt echipe de negociatori care negociază de la distanță, în format virtual, care sunt asistați de inteligență artificială, indiferent de formula pe care o îmbracă, fie un computer, fie un robot și care, la solicitarea negociatorului, în următoarele 30 de secunde îți oferă materialul, o analiză calitativă pe câteva elemente concrete. Îți oferă o bază de documentare electronică  pe tratate, pe orice ai tu nevoie în secunda aia când negociezi cu celălalt. Deci, niște chestiuni care înseamnă rapiditate, calitatea informație, ba chiar și o evaluare. Ai noștri sunt pe nicăieri în clipa de față. Eu sunt diplomat de carieră, sunt intrat în Ministerul de Externe  în 1994, prin concurs, după ce am terminat Facultatea de Drept, viața  mea o parte s-a desfășurat ca diplomat de carieră. Oamenii de acolo trebuie sprijiniți cu o strategie națională pe diplomație digitală, cu resurse alocate, cu pregătire și cu resurse tehnologice. Noi suntem deja într-un decalaj foarte mare față de diplomațiile occidentale. Diplomație digitală nu există în mintea lui Klaus Werner Iohannis și a lui Ludovic Orban. Nu mai spun de activitatea consulară digitală toate procesele pe online, cum se depun aplicațiile, cum se rezolvă problemele cetățenilor la secțiile consulare din străinătate. Deci, știm lucrurile astea, trebuie să facem un pas înainte. Programul de guvernare, în care este totuși un nucleu capitolul de politică externă, dacă PSD va câștiga alegerile și dacă vom intra într-o formulă de guvernare, vă asigur că acest program se va dezvolta, va aloca resursele necesare pentru a putea să fim eficace în politica externă. Dacă nu știi să te pregătești, vei rămâne în continuare undeva  la periferia deciziilor din UE așa cum se întâmplă în clipa de față, să fim realiști. Deci, e nevoie, politic, să fii pregătit și Klaus Iohannis  a eșuat în ceea ce avea de făcut ca reprezentant al statului român, ai nevoie de corpul diplomatic să-l pregătești, să-l dotezi, să-l aduci la zi tehnologic pentru a fi inovativ, eficace  când susține interesele României în afara țării.

Rep: Acest proces de digitalizare este accelerat de pandemie, cred că nu se aștepta nimeni la acest aspect...

T.C.: Ei nu s-au așteptat în perioada de pandemia la ideea că ar trebui să facă ceva pentru spitalele din România sau pentru paturile ATI, cu atât mai puțin pentru diplomație digitală. E nevoie ca oameni care știu profesiile astea să gândească, să imagineze soluții și să le pună în practică. Guvernul acesta a eșuat aproape pe toată linia și e nevoie de o schimbare în România.

Rep: V-am auzit de foarte multe ori numindu-i pe cei de la USR PLUS neomarxiști. Care este amenințarea pe care o  reprezintă aceștia pentru societate?

T.C.: Sunt lucruri extrem de concrete, nu este o chestiune de joc politic, de atac politic. Ne uităm la profilul lor politic, la proiectele, la ideile pe care le lansează și la politicile publice pe care le susțin. Vă mărturisesc faptul că am fost extrem de șocat atunci când o consilieră a unui lider USR a propus o soluție publică, pe pagina sa de facebook preluată de foarte mulți și care spunea că, pentru femeile sărace din România care nu au măcar venitul mediu pe economie, avortul să fie obligatoriu. Eu am fost șocat, faptul că o femeie nu și-ar permite din punct de vedere economic să crească un copil, nu a fost niciodată în umanitate un motiv să nu te bucuri pentru copilul pe care ți-l dă Dumnezeu. E o minune extraordinară și știm familii sărace, unii care au mulți copii și fac eforturi extraordinare și dragostea adesea compensează lipsa resurselor economice. Faptul că USR-iștii au fost profund împotriva valorilor creștine ale poporului român și vin cu astfel de idei care atacă fundamentul societății românești este o chestiune foarte periculoasă. Faptul că, în campanie electorală, sunt candidați ai USR, și am văzut cazul unei doamne care vine pur și simplu cu o analiză prin care propune eliminarea proprietății private... deci, chestiile astea globaliste, neomarxiste, le regăsim în mod concret în idei programatice, în politici publice propuse de neomarxiștii de la USR și de la PLUS. Las la o parte faptul că unii dintre ei, mai ales cei de la PLUS au ascendenți așa pe umărul lor sunt multe stele  de generali în diferite structuri de securitate înainte de 1989, băieți și fete educați pe bani mulți la universități în afara țării care, însă, au venit sub învelișul acesta al progresismului și au în spate ca atitudini și ca idei, tinerii securiști sunt o realitate în acea formație politică. Acest mixaj cu neomarxismul din USR generează un produs care nu generează soluții pentru țara asta. Practic, pe planșa de alegere socială pentru 6 decembrie veți vedea o serie de variante, și neomarxism. veți vedea și o dreaptă care își asumă și simboluri ale ideologiei naziste, centru-stânga nu socialism,  nu oamenii rușilor, o formațiune care a realizat integrarea în UE  și în NATO și cu formule economice și sociale.

Rep: În finalul dialogului nostru, ce mesaj transmiteți cetățenilor pentru 6 decembrie?

T.C.: Mesajul meu este foarte clar și este bazat pe fapte, pe lucruri pe care echipa PSD le-a realizat în toți acești ani pentru dâmbovițeni. Vă invit, în primul rând, să veniți la vot cu curaj, chiar dacă unii vă descurajează prin cifre, prin idei, prin mass-media să fiți speriați de pandemie. Puneți-vă masca, securizați-vă și fiți prezenți la vot. Nu durează mai mult de 5 minute și luați dvs. decizia. Eu vă îndemn să votați echipa PSD pe care noi o prezentăm aici, la Dâmbovița, sunt oameni cu o pregătire foarte bună, care au performat în administrație, în politică, în profesiile lor, femei și bărbați, e foarte important, pentru că listele altora suferă de exclusivă masculinitate. Fiți alături de PSD pentru a reda speranța de care românii au atât e multă nevoie.

Rep: Domnule senator,  vă mulțumesc pentru că ați acceptat invitația la dialog.

T.C.: Și eu vă mulțumesc pentru invitație.

 

Material realizat de S.C. INTACT COOL MEDIA S.R.L la comanda PSD Dâmbovița, CMF 11200020